هدف کلی پروژه" ترجمه، انطباق، و توسعه بسته آموزشی کدگذاری مرگ و میر بر اساس ICD-11 برای کدگذاران متولی ثبت علل مرگ در مراکز بهداشتی  کل کشور" ، آموزش سراسری ICD-11 به تمامی کارکنان درگیر در فرایند کدگذاری و گزارش دهی علل مرگ در دانشگاه های علوم پزشکی کشور است. اهداف  اصلی پروژه به شرح زیر است:

 

  • تهیه راهنمای جامع کدگذاری علل مرگ مبتنی بر ICD-11 

 ترجمه ICD‑11 Reference Guide ، بومی سازی آن و تهیه یک راهنمای جامع کدگذاری علل مرگ مبتنی بر ICD-11 می باشد. در حال حاضر منبع اصلی در دنیا برای معرفی  ICD-11  و آشنایی با قوانین  کدگذاری با ICD-11، ICD‑11 Reference Guide  است؛ اما ساختار ICD‑11 Reference Guide دارای یک سری مشکلات است که ترجمه آن به همان شکل موجود، چندان برای استفاده کدگذاران مناسب نیست. موضوعی که تجربه قبلی پیاده سازی ICD-11 در ایران نشان داده بود که در زمان پیاده سازی عملی در عرصه، کدگذاران سوالات متعددی در مورد نحوه کدگذاری بیماری ها در فصل های مختلف دارند. لذا با توجه به مشکلات موجود و نیازمندهای احتمالی کدگذاران در آینده، تیم پروژه تصمیم گرفت که بعد از ترجمه کامل محتوای ICD _11 Reference Guide، بر اساس یک رویکرد مبتنی بر نظریه شناختی و اصول سازماندهی محتوا، جهت برقراری توالی منطقی و ایجاد یادگیری معنادار، چینش محتوای ICD_ 11 Reference Guide را تغییر دهد. همچنین لازم است متناسب با تجربه قبلی و نیازهای موجود در نظام ثبت مرگ در ایران بخش های جدیدی نیز به کتاب راهنمای جامع کدگذاری علل مرگ مبتنی بر ICD-11 اضافه گردد.

  • تهیه بانک اطلاعاتی از کلیه کارکنان درگیر در کدگذاری و گزارش دهی علل مرگ در دانشگاه های علوم پزشکی کشور و برنامه ریزی آموزش سراسری ICD-11 و تهیه نقشه راه برای آموزش سراسری ICD-11

به منظور برنامه ریزی برای آموزش کارکنان درگیر در کدگذاری و گزارش دهی علل مرگ در دانشگاه های علوم پزشکی کشور، با کمک مرکز مدیریت شبکه وزارت، فهرستی از از تمامی کارکنان درگیر در کدگذاری و گزارش دهی علل مرگ در دانشگاه های علوم پزشکی ایران، تهیه گردید. برای این منظور یک پرسشنامه آنلاین تهیه گردید. سپس از طریق مرکز مدیریت شبکه لینک این پرسشنامه در اختیار رابطین نظام ثبت مرگ در دانشگاه های علوم پزشکی قرار داده شد. در این پرسشنامه علاوه بر ثبت مشخصات فرد( دانشگاه علوم پزشکی مربوطه، نام، نام خانوادگی، کدملی، تلفن همراه، ایمیل، و نوع مدرک تحصیلی)، به منظور امکان یک برآورد کلی از وضعیت دانش این افراد در خصوص کدگذارای، سه سوال در خصوص میزان دانش آفراد در خصوص اصطلاحات پزشکی، دانش کدگذاری بیماری ها و دانش کدگذاری علل مرگ نیز قرار داده شده بود. در مجموع اطلاعات 593 نفر از 52 دانشگاه علوم پزشکی، جمع آوری گردید. پس از تهیه بانک اطلاعاتی از تمامی کارکنان،  مشخص گردید که دانش و مهارت کدگذاران کارکنان درگیر در کدگذاری و گزارش دهی علل مرگ در دانشگاه های علوم پزشکی کشور، در یک سطح نبوده و بخش قابل توجهی از این افراد به خاطر مدرک تحصیلی غیر مرتبط، ممکن است که دانش کمتری در مورد کدگذاری داشته باشند. بنابراین در تدوین نقشه راه برای آموزش سراسری ICD-11  به لزوم تهیه محتوا متناسب با سطح دانش کدگذاری افراد، توجه گردید. نقشه راه برنامه آموزش سراسری شامل تعیین روش آموزش، روش ارزشیابی، گروه بندی کدگذاران(فراگیران)، سرفصل ها و محتوای  آموزشی و جدول زمانی پیشنهادی برای آموزش، بود. با توجه به گستردگی جغرافیایی و تعداد زیاد کدگذاران و سایر افراد درگیر در نظام ثبت مرگ، تیم پروژه با مشورت مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت تصمیم گرفتند که بخشی از آموزش ICD-11 به صورت مجازی باشد که امکان شرکت همه کدگذاران در تمامی شهرستان ها در سراسر ایران فراهم باشد.

  •   آموزش سراسری ICD-11 به تمامی کارکنان درگیر در کدگذاری و گزارش دهی علل مرگ در دانشگاه های علوم پزشکی کشور

آموزش کدگذاری علل مرگ بر اساس ICD-11  در یک بازه زمانی سه ماه به صورت ترکیبی(حضوری و مجازی) به چهار روش زیر ارائه می گردد:

  1. آموزش آفلاین: تهیه محتوا چند رسانه ای و ارائه در سامانه مدیریت آموزش مجازی نوید
  2. آموزش آنلاین: برگزاری کلاس آموزشی آنلاین با استفاده از بستر اسکای روم (Skyroom)
  3. آموزش حضوری توسط اساتید:  برگزاری کارگاه آموزش حضوری توسط دوره برای کدگذاران منتخب و آموزش به روش منتورینگ
  4. آموزش حضوری توسط کدگذاران منتخب: برگزاری کارگاه آموزش حضوری توسط کدگذران منتخب (آموزش دیده) در سطح دانشگاه علوم پزشکی یا استان مربوطه